Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch

Obsah

V  letadle - veteránu - vyrazil  na  severní pól     

    náš  spoluobčan z Podhořan – Nového Dvora,       

 Richard Santus.



„Řekli mi, že to není na dolet ani s přídavnými nádržemi, že je to prostě technicky nemožné. To mě vyhecovalo!“ říká Richard Santus.

Organizátoři chtějí odvážnou akcí připomenout 90. výročí vzniku československého letectva a 50. výročí zahájení výroby letounu tohoto kdysi hojně používaného typu. „Cestou nás čeká několik zastávek, jedna z nich na polární základně Barneo, která stojí na ledové kře,“ přiblížil plány Petr Bold. Úspěch výpravy závisí především na počasí. „Náš letoun je starý padesát let a není uzpůsobený na extrémní podmínky,“


Richard Santus je profesionální pilot a letecký instruktor. Má nalétáno přes 4500 hodin snad na všem co má křídl

o

a -:) Zajímavé údaje

Během letu tam a zpět urazí letoun vzdálenost přesahující 9000 kilometrů.
Rychlost letu: 230 km /hod.
Výška letu: 3000 m

Přílet letadla je očekáván ve druhé polovině dubna 2008. 

1. dubna 2008 – Podle ČRo 1 Radiožurnálu odstartovali Petr Bold a Richard Santus z Z továrního letiště Aera Vodochody na Špicberky. Podle serveru iHNed odpoledne stroj přistane v norském Oslu, další zastávka bude bude Tromsö, nejsevernější letiště v Norsku. Při návratu přistát na ruské základně Barneo. Motory nesmějí vychladnout. Palivo se tam bude za chodu doplňovat ruční pumpou z šedesátilitrových sudů, které tam předtím dopraví ruský transportní letoun Antonov 74.

2. dubna 2008 – Podle agentury ČTK proběhla včerejší první etapa výpravy poměrně dobře.Letiště vzdálené asi 200 kilometrů severně od Osla, do Fagernes. Je to nádherné, tahové horské letiště. Tam nás dotankovali a ještě večer, kolem deváté hodiny, jsme dorazili do Tromsö.  Celkem to bylo asi 2200 kilometrů a čistý let trval osm a půl hodiny.“

3. dubna 2008 –  „I přes ranní bouře na letišti v Tromsö se pozdě odpoledne posádka rozhodla k přeletu Barentsova moře a v 21.00 hodin přistáli na letišti v Longyearbyenu. Let probíhal bez problémů a počasí přesun neohrožovalo,“ sdělil Machovec.


5. dubna 2008 – Posádka historického letounu L-200 Morava v sobotu večer dosáhla svého cíle a doletěla na severní pól. ČTK to řekla mluvčí expedice Gabriela Převrátilová. Piloti Petr Bold a Richard Santus startovali sobotu ve 13,40 hod středoevropského letního času z letiště Longyearbyen na Špicberkách. Po téměř šesti hodinách lety, v 19,05 hod. SELČ dosáhli nejsevernějšího bodu zeměkoule. Při dvouminutové otočce nad pólem přeletěli piloti všechny poledníky a obrazně tak obletěli zeměkouli. Pak odletěli na ruskou základnu Barneo, které se momentálně nachází přibližně 150 kilometrů od pólu. Technické zabezpečení je však na ledové kře, na níž stanice Barneo stojí, minimáilní. Oba piloti nemohli vypnout motory, protože by je za velkého mrazu již nemuseli znovu nastartovat a ohřát se prakticky nedají. Ostatní letadla těmito trablemi netrpí, protože jde o proudová letadla, zatímco veterán L-200 Morava, se kterým naši piloti letí, nikoliv.

6. dubna 2008 – Oba piloti trávili neděli opět na Špicberkách – ale pracovně. Museli zkontrolovat letoun a připravit se na návrat domů. Z norského souostroví v Severním ledovém oceánu posádka zamíří do Tromsö, nejsevernějšího letiště v Norsku. Pak je čeká cesta přes Oslo do Prahy. Do české metropole zřejmě přiletí nejdříve ve čtvrtek. Vše záleží na počasí, piloti nechtějí nic riskovat. (podle iDnes)

9. dubna 2008 – Aviatici již doma – Na letišti Aero Vodochody ve středu slavili triumf piloti historického letounu L-200 Morava, jehož posádce se minulou sobotu podařilo zdolat severní pól. Petr Bold a Richard Santus si mohli okamžiky slávy náležitě vychutnat, po návratu z expedice se jim dostalo vřelého přijetí a hned na letišti se při improvizované tiskové konferenci ocitli v těsném obklíčení novinářů.

Zhruba 45 hodin čistého leu, 9500 kilometrů a 2500 až 2700 litrů benzinu. To je závěrečný účet pilotů Petra Bolda a Richarda Santuse, kteří v uplynulých dnech podnikli nebezpečný let na severní pól a zpátky. A ke všemu s více než 50 let starým strojem – historickým letounem L-200 Morava. 9. dubna 2008 odpoledne svůj úspěch korunovali při závěrečném kroužení nad vodochodským letištěm, odkud se 1. Dubna na severni točnu vypravili.

Doma - na Novém Dvoře k