Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch

Obsah

 

Letiště na Novém Dvoře


   letištěProlog                                                  www.letistepodhorany.cz


Jaká touha vede člověka překonávat neúprosné zákony Přírody? Co člověka nutí k poznání všeho tajuplného a neznámého?

POPRVÉ V PODHOŘANECH


 Podhořany u Ronova nad Doubravou – malebná vesnice ležící na úpatí Železných hor charakteristická svojí z výšky dobře viditelnou silnicí vedoucí z Čáslavi do Chrudimi. Ideální terén pro svahové létání, zkrášlený zříceninou hradu Lichnice vypínající se nad blízkou Třemošnicí. Svah nad čáslavskou rovinou s převýšením 60 – 150 m je otočen přímo proti převažujícím jihozápadním větrům a lze jej při příhodných podmínkách využívat pro svahové létání .

k

V třicátých letech navázal  pan Wels dokonce zapůjčil i stodolu k uskladnění kluzáků. Do Podhořan se jezdilo většinou na kolech, jako ubytovna posloužil letcům sál místního hostince.

Koncem srpna 1937 se v Podhořanech odbývala velká slavnost, protože zde otevřela pardubická odbočka MLL první plachtařskou školu pro východní Čehy.
Po 15. 3. 1939 obsadila německá vojska pardubické letiště, pilotům byl vstup zakázán a veškerá technika zabavena.

 

VÝSTAVBA LETIŠTĚ PODHOŘANY


    Obec Podhořany se i po válce stala dostaveníčkem plachtařů. Létat zde začali piloti z Aeroklubu Čáslav a Přelouč. Na podzim roku 1945  zahájili výstavbu svahového letiště u osady Bumbálka.


 

Nerovný, trním a křovím porostlý svah se neuvěřitelně rychle změnil na plachtařské svahové středisko. Vybudovala se dřevěná chata  o třech místnostech, která sloužila jako kancelář, skladiště i noclehárna.                                           staré letiště

Již v dubnu 1946 byla dokončena stavba hangáru o ploše 225  m2, do něhož byl uložen školní kluzák „Skaut“. Počátkem června byly zahájeny práce na stavbě 42 m dlouhé ubytovny. Ta byla dokončena v rekordním čase 14 dnů a hned dána do provozu. Další výstavbou bylo sociální zařízení a motorový výtah na letadla, který usnadňoval transport kluzáků na vrchol svahu. V té době se již uskutečňují v Podhořanech prvé poválečné lety členů VAP v Novém

 Dlouhodobé svahové lety pak byly uskutečněny i na svahovém letišti u Bumbálky. To, přestože bylo pro starty gumovým lanem i navijákem vyhovující, nemohlo sloužit pro aerovlekové starty. Proto padlo rozhodnutí, přestěhovat celý komplex na nové letiště, na louku v Novém Dvoře.                                 ,k

Bez odborného dozoru, ale o to s větším nadšením, se začalo se stavbou prvého hangáru s dusanou hliněnou podlahou a boční přístavbou u silnice Nový Dvůr – Březinka. K tomu se dostavěla garáž pro naviják a dílna.

Úprava doznala i vzletová a přistávací plocha, na nové místo byl ze svahového letiště přestěhován „pavilonek“ a tím byl dán základ pro existenci nové klubové činnosti.

.

Postupně se pokračovalo v další výstavbě.  Provedly se demolice již nevyhovujících zařízení, která byla nahrazena novým zděným hangárem, garážemi pro technické prostředky, vnitřní komunikací, skladem, podzemními nádržemi, zděnou přístavbou ubytovny se sociálním zařízením atp.

stavba.

Letištní zařízení tak vzalo podobu známou ze současnosti.Pokud chtěli letci i nadále provozovat svůj sport, museli neustálými nákladnými opravami a úpravami udržovat tato zařízení v použitelném stavu, protože jejich životnost vlastně skončila dávno před tím, než byla vybudována. Prostřednictvím Svazarmu nesl z velké míry část nákladů na provoz aeroklubů do počátku šedesátých let na svých bedrech stát.  Po roce 1961 postavilo funkcionáře aeroklubů před zdánlivě neřešitelný problém, kde získat finance na činnost, údržbu a opravy materiálu a techniky včetně její obměny.

PENÍZE, PENÍZE...


Tato situace vedla členy VAP k uskutečňování výdělečných brigád,ní činnosti.
V době, kdy aeroklub provozoval HZ, mohl investovat do výstavby a údržby objektů, byl schopen nakupovat leteckou techniku, neměl větší problémy s financováním sportovní činnosti. Převedením HZ VAP pod podnik „Modela“ přišel  aeroklub navíc i o technické prostory, protože „Modela“ výrobu neustále rozšiřovala a jejím představitelům pranic nezáleželo na aeroklubových potřebách.


 

pk

Lidé ve vedoucích funkcích podniku „Modela“ často ani nevěděli, kde který ze závodů existuje. Řešení této nechvalné situace nastalo po mnohých průtazích až v roce 1990, kdy „Modela“ areál letiště opustila, čímž však VAP postavila před nelehký úkol, uvést zařízení do odpovídajícího stavu.

V  VAP sehrálo svoji důležitou úlohu i letecké modelářství.


modely s

Stejně tak, jako v celé historii letectví. Vždyť téměř každý letecký konstruktér si své nápady ověřoval nejprve na modelech. Proto letecké modelářství mělo k leteckým sportům nesmírně úzký vztah. I první plachtaři byli vlastně modeláři, kteří jen použili při konstrukci většího měřítka, ta, aby ve svém „modelu“ mohli osobně zasednout k řídícím pákám. V Podhořanech se v průběhu sedmdesátých let soustředila skupina leteckých modelářů tvořená většinou členy VAP a zaměstnanci podniku „Modela“. Ve výrobním programu se objevily motorky pro letecké modely poháněné stlačeným CO2, čímž byl dán podnět ke vzniku nové, skutečně masové kategorie leteckého modelaření. Každoročně vyhlašovaná soutěž v kategorii CO2 s názvem „Malá cena Modely“. Přiváděla na letiště kolem stovky závodníků z celé republiky i ze zahraničí.

K 31. 12. 1990 však modelářský odbor spolupráci s VAP ukončil a vytvořil v rámci nástupnické organizace Svazarmu, ve Svazu technických sportů a činností vlastní samostatnou organizaci.    

JAK DÁL?


 Pro širokou veřejnost budou provozovány vyhlídkové lety nad Železnými horami.

VAP uvažuje i o obnově plachtařské letecké školy, která by na komerčním základě v letních měsících poskytovala základy leteckého výcviku na bezmotorových letadlech všem zájemcům.

Morálně i fyzicky zastaralé a dosluhující letištní zařízení bylo mnohokrát kritizováno členskou základnou, nadřízené orgány však zůstávaly k problémům netečné.

Bude tomu tak i nadále?


letiště

 část z textu Prolog z www.letistepodhorany.cz