Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch

Obsah

 




 

Chodci, cyklisté a řidiči senioři v dopravě

Další z našich preventivních článků budeme věnovat oblasti silničního provozu, chodcům, cyklistům, řidičům a především seniorům v dopravě. Ač dopravní nehodovost má z dlouhodobého hlediska klesající tendenci, co se týká jak počtu, tak tragických následků nehod, jistě je na místě si připomenout několik základních pravidel. Vzhledem k tomu, že se jedná o poměrně obsáhlé téma, pokusím se vyzdvihnout věci, které by vás mohly zajímat. Řekneme si, kdo je vlastně chodec, jaké má povinnosti a jak je to s domnělou absolutní předností na přechodu pro chodce. Zopakujeme si, kdo a kde by měl nosit reflexní prvky. Dále si řekneme, zda je v pořádku, když občas vidíme většinou cyklistky – ženy, jak vezou na jízdním kole nákup, jednou rukou řídí a v druhé ruce drží deštník, aby nezmokly nebo jaká hrozí pokuta cyklistům, kteří jedou pod vlivem alkoholu. A v neposlední řadě si připomeneme, jak je to se zdravotními prohlídkami u řidičů starších 65 let a s jízdou na vozítkách segway.

Chodec – Kdo je vlastně chodec? Zákon hovoří tak, že chodec je i osoba, která tlačí nebo táhne sáňky, dětský kočárek, vozík pro invalidy nebo ruční vozík o celkové šířce nepřevyšující 60 cm, pohybuje se na lyžích, kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení anebo pomocí ručního nebo motorového vozíku pro invalidy, vede jízdní kolo nebo motocykl o objemu válců do 50 cm3 nebo psa. Každý tento chodec je účastníkem silničního provozu a má určité povinnosti. Zákon ukládá chodci povinnost použít chodník nebo stezku pro chodce (ta bývá označená dopravní značkou). Tam, kde chodník není, chodí se po levé krajnici nebo co nejblíže levému okraji vozovky a to v počtu maximálně dva chodci vedle sebe. Ač zákon ukládá chodcům, aby byli označeni reflexními prvky za snížené viditelnosti pouze mimo obec, policie obecně doporučuje být za snížené viditelnosti označen reflexními prvky všem chodcům a cyklistům. Pokud se pohybujete pomocí hole, určitě jí opatřete také reflexními prvky. Stejně to platí i pro případ, kdy za snížené viditelnosti venčíte psa, kde doporučujeme označit obojek i vodítko. Na používání reflexních prvků policie zaměřuje i řadu dopravně bezpečnostních akcí, kde různé prvky s retroreflexních materiálů rozdává. Jinou volbou může být i označení se neoslňujícím světlem například z jízdního kola. Toto světlo bychom doporučili připevnit třeba na paži, která je blíže do vozovky. Co se týká přecházení vozovky, policisté se občas setkávají s mylným výkladem zákona v tom smyslu, že chodec má absolutní předost, což opravdu tak není. Doporučujeme dbát především na své zdraví, při přecházení vozovky být ostražití, nebýt roztržití a myslet na to, že je lepší někam přijít o chvíli později, než nedojít už nikdy. Tam kde je přechod pro chodce, je chodec povinen jej užít. Pokud na komunikaci přechod není, má chodec povinnost přecházet vozovku kolmo k její ose. Každý by měl mít na paměti, že chodci a cyklisté jsou nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu a tak k sobě a ostatním účastníkům přistupovat.

Cyklista – Cyklista je řidič nemotorového vozidla, tzn. také účastník silničního provozu. Jízda pod vlivem alkoholu je stejně jako u řidičů vozidel na kole zakázaná a pokuty nejsou zrovna nízké. Pokud by cyklistovi policisté naměřili do 1 promile alkoholu v dechu, hrozí mu pokuta od 2.500 do 20.000 korun, nad 1 promile alkoholu v dechu 25.000 až 50.000 korun pokuty a stejně tak, když se cyklista odmítne dechové zkoušce podrobit. Na kole se jezdí při pravém okraji vozovky, a pokud je zřízen jízdní pruh pro cyklisty nebo stezka pro cyklisty, je povinnost jich cyklista užít. Cyklista mladší 18 let je povinen mít na hlavě za jízdy řádně připevněnou ochrannou přilbu. Policisté však doporučují, aby přilbu nosili všichni cyklisté bez rozdílu věku. Dítě mladší 10 let smí jet na silnici jen pod dohledem osoby starší 15 let. K osvětlení cyklisty zákon říká, že cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem. K výše uvedenému příkladu převážení nákupních tašek a jiných zavazadel na jízdním kole se vztahuje ustanovení zákona, které hovoří o tom, že cyklista nesmí jet bez držení řídítek, držet se jiného vozidla, vést za jízdy druhé jízdní kolo, ruční vozík, psa nebo jiné zvíře a vozit předměty, které by znesnadňovaly řízení jízdního kola nebo ohrožovaly jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích. Kdo z vás někdy vezl na řídítkách těžké nákupní tašky tak jistě ví, před čím chci varovat. Nákupní taška pak při potřebě udělat nějaký manévr často převezme řízení kola za vás, což ohrožuje nejen vás samotné, ale i ostatní účastníky silničního provozu. Proto doporučujeme si opatřit na jízdní kola košíky či jiné nosiče. Pokud byste potřebovali za jízdní kolo připevnit vozík, je to možné, avšak zákon vám povoluje připojit přívěsný vozík do maximální šířky 90 cm, který bude mít vzadu dvě červené odrazky netrojúhlelníkového tvaru. Pokud chce cyklista přejet vozovku na druhou stranu a použije k tomu přechod pro chodce, musí kolo vést. Pokud užije přejezd pro cyklisty, musí se přesvědčit, zda může vozovku bezpečně přejet, aniž by ohrozil sebe nebo ostatní účastníky silničního provozu. Stejně jako chodci jsou i cyklisté jedni z nejvíce zranitelných účastníků silničního provozu a proto je na místě opatrnost a ohleduplnost.

Řidič – senior – o řízení vozidla bychom zde mohli psát sáhodlouhé povídání, nicméně co je pro řidiče – seniory nad 65 let důležité při řízení vozidla je mít u sebe potvrzení o zdravotní způsobilosti. Lékařské prohlídce je řidič povinen se podrobit nejdříve 6 měsíců před dovršením 65 a 68 let a nejpozději pak v den 65. a 68. narozenin. Po 68 roce věku pak každé dva roky. Řidič je povinen mít při řízení toto potvrzení u sebe a na výzvu policisty mu jej předložit. Pokud řidič toto potvrzení nemá, hrozí mu pokuta ve výši 5.000 až 10.000 korun plus zákaz řízení od 6 měsíců do 1 roku. Občas se jako policisté setkáváme s tím, že starší lidé jsou od určitého věku méně pozorní, zhoršuje se jim zrak, stabilita, sluch a tak podobně a je pro ně těžší se přizpůsobit současné extrémně rychlé dopravě. A právě pro seniory od 65 let v současné době probíhá projekt „Jedu s dobou“, který realizuje Asociace center pro zdokonalovací výcvik řidičů AČR. Jedná se o zhruba půldenní zdokonalovací školení pro seniory, kde se dozvědí novinky z legislativy, bezpečnosti silničního provozu a zdravovědy s praktickým ověřením řidičských návyků s vlastním vozidlem. Nejbližší kurzy budou probíhat na Autodromu ve Vysokém Mýtě nebo v Hradci Králové v sobotu 21. dubna 2018 nebo v neděli 20. května 2018 vždy od 8 a od 14 hodin. Kurz je zdarma, ale vzhledem ke kapacitě míst je nutné se přihlásit na webových stránkách www.jedusdobou.cz Policie vřele tento kurz doporučuje!

V úvodu jsem ještě slíbila informaci k ježdění na vozítkách segway. Na ten zákon pohlíží jako na osobní přepravník a hovoří tak, že na a osobním přepravníku se samovyvažovacím zařízením nebo obdobném technickém zařízení se lze na chodníku, stezce pro chodce, stezce pro chodce a cyklisty nebo na odděleném pruhu pro chodce na stezce pro chodce a cyklisty nebo na pěších a obytných zónách pohybovat nejvýše rychlostí srovnatelnou s rychlostí chůze. Obce mohou nařízením vymezit na svém území místa, kde je provozování těchto přepravníků zakázáno a tato místa je povinna označit dopravní značkou.

Vzhledem k tomu, že se blíží jaro, přeji vám i sobě co nejméně studených sychravých dnů a co nejvíce dnů krásných a prosluněných!

por. Ing. Markéta JANOVSKÁ
tisková mluvčí policie Pardubického kraje

 




Vážení zastupitelé obcí a měst,

v souvislosti s budováním nových mobilních sítí LTE v České republice se objevují stížností občanů nebo obcí na rušení příjmu pozemního televizního vysílání (DVB-T). V některých lokalitách došlo přechodně k úplné ztrátě televizního signálu pro celé oblasti/čtvrti nebo jsou rušeny jednotlivé domácnosti. Chtěli bychom Vás proto požádat o součinnost při informování občanů Vašich měst a obcí. Občané mají totiž nárok na opravu zdarma v případě prokázání rušení ze strany základnové stanice (BTS) LTE, kterou hradí příslušný mobilní operátor způsobující rušení. Podmínkou pro bezplatnou opravu je bez závadová instalace přijímacího zařízení (tj. antény, svodu a přijímače) a dostatečná intenzita televizního signálu. Mnozí diváci bohužel řeší ztrátu TV signálu vlastními silami a zbytečně platí za instalaci odrušovacích filtrů a práci servisním firmám z vlastních prostředků. Postup, jak řešit případy rušení pozemního televizního vysílání a na koho se v této věci obrátit si Vám dovolujeme zaslat v příloze. Jednotlivé základnové stanice LTE pro tzv. rychlý mobilní internet se kontinuálně spouští již od roku 2014, kdy operátoři mobilních sítí zahájili jejich výstavbu. Je možné, že právě ve vaší obci může dojít k rušení příjmu pozemního televizního vysílání DVB-T (příjmu digitální televize). Podrobnější informace jsou uvedeny v příloze. Pro zvýšení informovanosti veřejnosti o situaci související s výstavbou nových sítí LTE, Vám zasíláme již zmíněný informační materiál co dělat v případech výskytu rušení příjmu televize. Informační materiál popisuje důvody vzniku rušení, jak se rušení projevuje, jak správně postupovat a kam ztrátu TV signálu ohlásit. Jediným orgánem, který je oprávněn rušení TV příjmu řešit, a optimálním místem pro nahlášení rušení TV signálu jsou jednotlivá oblastní pracoviště Českého telekomunikačního úřadu. Dovolte nám požádat Vás o součinnost a náležité informování veřejnosti ve Vaší obci. zde ke stažení

Děkujeme za spolupráci. S pozdravem, Ing. František Smejkal Útvar regulace České Radiokomunikace a.s




Nový internetový portál www.dopravak.cz 

o

Motoristé v Pardubickém kraji tak mají možnost přímo ve svých tabletech či mobilech sledovat aktuální dopravní situaci v regionu. Součástí dopravního portálu je interaktivní mapa, která zobrazuje dopravní události. Součástí portálu je také desatero řidiče s návodem jak předcházet krizovým situacím, případně jak si s nimi poradit. 

Správa a údržba silnic Pardubického kraje             EURO P.R. s.r.o.



 

Portál odstávek ČEZ Distribuce.

Připravujete investice, výstavbu, nebo je pro Vás kontinuita dodávek elektřiny životně důležitá? V tom případě sledujte PORTÁL ODSTÁVEK, prostřednictvím internetových stránek www.cezdistribuce.cz, kde snadno zjistíte, zda je ve vašem místě plánována odstávka elektřiny s přesností až na vaši ulici.




  

Přechody pro chodce v obci Podhořany u Ronova

Vyjádření k přechodům pro chodce v obci.

1) Přechod pro chodce u obecního úřadu – přechod pro chodce je navržen na začátku obce. V takových místech dochází k přenosu vyšších rychlostí z extravilánu do intarvilánu obce. Chodci v takovém případě hůře odhadují rychlost blížícího se vozidla a nesplní svou zákonnou povinnost. Ve směru do obce není splněna požadovaná vzdálenost pro rozlišitelnost přechodu, která je 100 m při dovolené rychlosti 50 km/h.

2) Přechod pro chodce u budovy České pošty s.p. – u přechodu není splněna požadovaná vzdálenost pro rozlišitelnost přechodu, která je 100 m při dovolené rychlosti 50 km/h.

3) Přechod pro chodce u zastávek linkové dopravy – délka přechodu nebude splňovat předepsanou max. délku 6,5 m bez stavebních úprav. Zřízení přechodu však v daném případě není možné, neboť by nebyla splněna ani rozhledová vzdálenost.

S ohledem na výše uvedené s navrhovanou místní úpravou provozu na pozemních komunikacích nesouhlasíme. 

Zpracoval: kpt. Ing. Tomáš Krpata vrchní komisař tel.: 974 561 253 plk. Ing.

 Miroslav Pochobradský vedoucí odboru.




 

Pozor na podvodné emaily.

Chceme Vás varovat před podvodnými emaily, které se v poslední době šíří internetem a mohou předstírat, že jsou zaslány i z našich emailů. Jedná se o podvodné emaily informující adresáta o neuhrazené pohledávce. Přitom se odkazuje na přiložený soubor, který má údajně obsahovat smlouvu a platební údaje. Ve skutečnosti však obsahuje spustitelný soubor, který obsahuje virus. Důrazně proto varujeme uživatele před spouštěním přílohy u této zprávy. Jednotlivé zprávy se liší v detailech, jako je údajně neuhrazená částka,či,jméno,odesílatele..

Více servis.eset.cz/index.php?/News/NewsItem/View/100#.U7HfNrHyD5w

Za Galileo Corporation s.r.o. Mgr. Václav Lintner